معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد در ابرکوه:مسئولان به سهم خود یاری رسان منابع طبیعی باشند

ابرکوه رحیم میرعظیم سرپرستی یزد فردا:معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد 95 در صد از سطح استان را منابع طبیعی و انفال ذکر نمود که مدیریت آن بر عهده این اداره گذاشته شده است.

علی معظم با بیان این مطلب که مسئولیت این اداره کل در قالب چند مسئله طبقه بندی شده است، حیطه های جنگل مرتع، بیابان و آبخیزها را از حوزه های تحت پوشش این اداره ذکر نمود.

وی با بیان این مطلب افزود: در بحث جنگل و در سطح استان 100 هزار هکتار جنگل وجود دارد که در شهرهای خاتم، بافق و بهاباد قرار دارند.

معظم افزود: 6 میلیون هکتار از اراضی استان نیز به مرتع اختصاص دارد که در بحث مدیریت ، ممیزی و دامداران مشخص شده اند.

وی خاطر نشان ساخت که با توجه به خشکسالی های متمادی در طی سالیان متوالی، توجه بیش از پیش به این مراتع ضروری است.

معظم افزود: 5/6 میلیون هکتار از اراضی استان را نیز بیابان تشکیل می دهد که نظارت بر آن ها نیز بر عهده این اداره است.

وی خاطر نشان ساخت : با وجود گذشت 40 سال از اجرای طرح های بیابان زدائی در استان یزد، تنها 80 هزار هکتار از این عرصه ها با گونه هائی نظیر تاغ و گز نهال کاری شده اند.

معظم علت این مسئله را عدم کفایت اعتبارات موجود و کمبود آب ذکر نمود.

این مسئول، با اشاره مجدد به این مسئله که اعتبارات در بخش بیابانزدائی بسیار ناکافی است،از مسئولین استانی و کشوری خواست که از نظرتأمین اعتبارات و نیروی کارشناسی در مورد منابع طبیعی تجدید نظر نمایند.

وی منابع طبیعی را امانت آیندگان و نه ارث گذشتگان خواند و لزوم توجه به این انفال را یادآور شد.

معظم با بیان این مطلب که حفاظت، احیاء، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی شعار اصلی مجموعه منابع طبیعی است ، مقابله با فرصت طلبانی را که در زمینه آسیب رسانی به این منابع خدادادی تلاش می کنند را یکی دیگر از وظائف زیر مجموعه خود خواند.

وی با بیان این مطلب که قوه قضائیه همکاری خوبی با منابع طبیعی در این زمینه دارد،یکی از مشکلات را روند طولانی دادرسی ذکر نمود که اجرای احکام صادره را با توجه به ساخت و سازهای متجاوزان، با مشکل مواجه می سازد.

معظم در مجموع، برخی از اصلی ترین مشکلات را وجود ناکافی کارشناس، کمبود اعتبار، روند طولانی دادرسی در مورد متجاوزان به منابع طبیعی، دام های مازاد مراتع و خشکسالی های متمادی ذکر نمود و از مسئولان خواست که به سهم خود یاری رسان مجموعه منابع طبیعی باشند.

شایان ذکر است که معاون فنی اداره کل منابع طبیعی یزد به همراه دو تن دیگر از مسئولین این اداره از برخی از طرح های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه بازدید نمودند و از نزدیک در جریان فعالیت های انجام شده قرار گرفتند.

دیدار از فضای سبز بین راهی و بوستان بین راهی فراغه از جمله برنامه های این روز بود.

در جریان این بازدید رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه نیز به بیان برخی از مسائل و مشکلات و فعالیت های انجام شده پرداخت.

محمد مهدی صادقی در بازدید از پروژه ایجاد فضای سبز بین راهی با بیان این مطلب که سال گذشته زیر ساخت های لازم جهت ایجاد این فضا فراهم شده است از درختکاری 5 کیلومتر از مسیر خبر داد.

وی همچنین با بیان زیر ساخت های فراهم شده و از جمله حل مشکل آب،اذعان کرد: با فراهم شدن بودجه لازم،توانائی لازم جهت گسترش چندین برابری این فضا فراهم است.

صادقی همچنین در بازدید از بوستان بین راهی فراغه با بیان برخی از مشکلات و از جمله مشکل خشکسالی ، قابلیت های این بوستان را که به عنوان بوستان شاخص استان یزد انتخاب شده است،به عنوان یک مکان تفرجگاهی که علاوه بر مسافران، مردم شهرستان را نیز از خدمات خود بهره مند ساخته است یادآور شد و خواستار اختصاص اعتبارات بیشتر به این بوستان شد.

http://yazdfarda.com/images/news/actual/?img=35692_IMG_5390.JPG
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا